HOUSTON: Ibu mengandung yang makan ikan dan epal ketika hamil boleh melindungi anak dari asma dan penyakit alahan, menurut satu kajian penyelidik Universiti Aberdeen, United Kingdom.
Kajian itu mendapati kanak-kanak yang ibu mereka makan banyak epal ketika hamil kurang berisiko untuk mengalami masalah sukar bernafas atau asma yang disahkan doktor pada usia lima tahun, berbanding kanak-kanak yang ibu mereka tidak makan banyak epal.
Sementara itu, kanak-kanak yang ibu mereka memakan ikan sekali atau lebih dalam seminggu pula kurang berisiko mengalami ‘eczema’ berbanding kanak-kanak yang ibu mereka tidak mengambil ikan langsung, menurut kajian yang dibentangkan pada Persidangan Antarabangsa 2007 Persatuan Rongga Dada Amerika Syarikat.
Kajian tidak mendapati sebarang kesan perlindungan asma atau penyakit alahan dari banyak makanan lain termasuk sayur, jus buah-buahan, buah-buahan limau atau kiwi, produk gandum, lemak dari produk tenusu atau majerin atau bahan rendah lemak lain.
Penyelidik mengkaji 1,212 kanak-kanak yang dilahirkan wanita yang mengisi soal selidik mengenai pemakanan ketika hamil. Apabila kanak-kanak itu berusia lima tahun, si ibu mengisi borang kaji selidik mengenai gejala pernafasan dan alahan anak mereka selain soal selidik mengenai pengambilan makanan kanak-kanak itu.
Kanak-kanak turut diberi pemeriksaan fungsi paru-paru dan alahan. Kajian terdahulu pada kanak-kanak sama mendapati bukti kesan perlindungan vitamin E dan D dan zat besi ketika hamil dalam mengurangkan risiko kanak-kanak bernafas termengah-mengah dan asma, kata penyelidik Saskia Willers dari Universtit Utrecht di Belanda.
Jika keputusan baru disahkan, katanya, ‘ia mencadangkan pengubahsuaian pemakanan ketika hamil mungkin menghalang asma dan alahan dari kanak-kanak.



